Tanítási filozófiám

Az alábbiakban azokat a gondolataimat szeretném  megosztani, amelyek leendő tanárként, a későbbi pályámmal kapcsolatosan fogalmazódtak meg bennem.

Véleményem szerint, egy tanár feladata alapvetően az, hogy a diákokat motiválja a megismerésre, a világra való rácsodálkozásra, az alkotásra. Ám nem csupán az érdeklődés felkeltése és fenntartása, hanem egy bizalmas, barátságos, bátorító környezet kialakítása is a cél, ahol a tanulóknak lehetősége nyílik megosztani a gondolataikat, véleményüket, kérdéseiket. Úgy gondolom, hogy a mai generációknál a legfontosabb, hogy rávilágítsunk a tanultak értelmére, alkalmazhatóságára és, hogy megszerettessük velük a tanulást, önálló gondolkodásra, cselekvésre sarkallva őket.
Ezeknek a céloknak a hosszútávú megvalósulásához a tanároknak többféle szempontot is figyelembe kell venniük:
  • differenciálás: fontos, hogy a diákokat, mint egyéniségeket megismerjük, tisztában legyünk a szociokulturális státuszukkal, és ez alapján fogalmazzunk meg egyéni tanulási terveket és célokat
  • változatos munkaformák: a diákokat az együttműködés fejlesztése mellett az önálló munkához is szoktatni kell, fontos, hogy a csoportos/páros feladatok mellett az egyéniek is megjelenjenek
  • tervek és a tananyag összeegyeztetése: a készségfejlesztés mellett figyelembe kell venni az átadandó ismereteket is
  • idő-tényező: fontos óraterveket, tanmenetet készíteni, hogy lássuk mi fér bele az adott témába/félévbe/órába, illetve a diákok figyelme és tűrőképessége is véges
  • együttműködés: az órákon kompromisszumra kell törekedni, hogy a diákok is beleszólhassanak az órák felépítésébe, az érdeklődési körük alapján kell tervezni
  • adaptivitás: meg kell próbálni folyamatosan alkalmazkodni a változásokhoz, fontos a nyitott, rugalmas hozzáállás
  • értékelés/visszacsatolás: nem csupán szummatív, hanem diagnosztikus és formatív módon is vissza kell jelezni, hogy a diákok, szülők és tanárok is tisztában legyenek nem csak az eredményekkel, jegyekkel, hanem magával a fejlődési folyammattal (honnan-hogyan-hová) is

A szempontok megvizsgálása után, elengedhetetlen az is, hogy az órákat részletesen megtervezzük, hogy az eltérő igényeket kielégítsük. A legideálisabb, ha minden órába beleépítünk legalább egy feladatot  a 7 fő tanulási stílust véve alapul. Így minden diáknak lesz sikerélménye az óra folyamán.
Ugyanakkor az sem mindegy, hogyan valósítjuk meg ezeket a feladatokat. Úgy gondolom, a legelőnyösebb, ha mind a 4 tanuláselméletet segítségül hívjuk az órai gyakorlatokhoz. A behaviorista szemléletből az ismétlés fontosságát, a kognitivizmusból a tanár tutor szerepben való megjelenését (nem tanár centrikus), a konstruktivizmusból az előismeretek és az önálló ismeretalkotás hangsúlyozását, és a konnektivizmusból a digitális technológia használatát.
A konnektivizmus kapcsán beszélhetünk az IKT oktatásba való integrálásáról, amely a 21. században különösen fontos. A digitális eszközökkel érdekesebbé, dinamikusabbá tehetjük az órákat, és a diákok is nagyobb valószínűséggel lesznek aktívak, ha egy hozzájuk közelebb álló módszerrel tanítunk. A tanítási filozófiámban ezért előkelő helyet tudhat magának ez a megközelítés. Néhány hasznos alkalmazás/oldal például a Kahoot, a Quizlet, a YouTube, vagy a legegyszerűbbek: Google Docs, Diák, Drive.
Végezetül összegyűjtöttem az eddig említett, számomra legfontosabb pontokat:
  • adaptivitás, változatosság
  • differenciálás, megismerés
  • IKT, gamifikáció
  • motiválás
  • a tudásvágy megőrzése, a tanulás megszerettetése
    +1: felelősségteljes, önálló felnőtté nevelés, önismeret fejlesztése







Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hogyan éld túl a 21. századot?

Podcast - Ötletek angol órához